بک گراند هدر در صفحات زیر

اضطراب چیست؟

اضطراب یک احساس منتشر، ناخوشایند و مبهم هراس و نگرانی با منشأ ناشناخته است که به فرد دست می‌دهد.

این احساس ترس یا ترس از آنچه در آینده خواهد آمد است، مانند روز اول مدرسه یا مصاحبه کاری. اضطراب می‌تواند پاسخ طبیعی بدن به استرس باشد، اما اگر به صورت ترس و نگرانی بیش از حد، غیرمنطقی و غیرقابل کنترل باشد و در زندگی روزمره شخص اختلال ایجاد کند، نوعی بیماری روحی جدی محسوب می‌شود. علایم اضطراب شامل احساس تنگی و فشردگی در قفسه سینه، تپش شدید قلب، عرق کردن، لرزش، گیجی، احساس از دست دادن تعادل و ترس‌های ساده یا اختصاصی است.

اختلالات اضطرابی شایع در کودکان شامل اضطراب اجتماعی، ترس از مدرسه، اضطراب امتحان و اضطراب جدایی هستند.

روش‌های درمان اختلالات  روش‌های شناختی-رفتاری، داروها و ترکیبی از این روش‌ها می‌باشد.

انواع اختلالات اضطرابی شامل ۱۰ نوع اختلال مختلف هستند که در آن‌ها علایم اضطرابی ویژگی بارز نمای بالینی است.

برخی از این اختلالات عبارتند از:

• اختلال اضطراب فراگیر یا GAD: این اختلال شامل نگرانی‌های غیرارادی و ترس‌های غیرمنطقی است که برای مدت شش ماه یا بیشتر ادامه دارد

• اختلال اضطراب جدایی: این اختلال شامل ترس از جدایی از افراد مهم در زندگی فرد است مانند خانواده یا دوستان

اختلال اضطراب اجتماعی: این اختلال شامل ترس از مواجهه با موقعیت‌های اجتماعی مختلف است مانند سخنرانی در جمع، شرکت در مراسم و مهمانی‌ها

• اختلال اضطراب فوبیایی: این اختلال شامل ترس از شیء یا موقعیت خاصی است مانند ترس از حشرات، ترس از ارتفاعات و ترس از بیماری‌های خاص

• اختلال اضطراب عمومی شده: این اختلال شامل تجربه اضطراب بیش از حد در موقعیت‌های مختلف است که قبلاً این اضطراب در آن موقعیت وجود نداشته است

• اختلال اضطراب پانیک: این اختلال شامل حملات ناگهانی اضطراب و ترس شدید است که ممکن است با علائمی مانند تنگی نفس، تعریق، تپش قلب و سرگیجه همراه باشد.

• اختلال اضطراب مهمانی: این اختلال شامل ترس از خوردن در محیط‌های عمومی است که ممکن است با علائمی مانند تعریق، تپش قلب و تنگی نفس همراه باشد.

• همچنین، اختلالات اضطرابی شایع در کودکان شامل اضطراب اجتماعی، ترس از مدرسه، اضطراب امتحان و اضطراب جدایی هستند.

ورزش می‌تواند تأثیر مثبتی در بهبود اضطراب و کنترل آن داشته باشد. برخی از تأثیرات ورزش بر اضطراب عبارتند از:

  1. کاهش تنش و استرس: ورزش فعالیت بدنی است که باعث ترشح هورمون‌های خوشحالی و کاهش هورمون‌های استرس می‌شود. این تأثیر می‌تواند به کاهش تنش و استرس روزمره کمک کند و از اضطراب کاسته شود.
  2. افزایش تولید هورمون‌های خوش‌حالی: ورزش باعث افزایش تولید هورمون‌های خوش‌حالی مانند اندورفین می‌شود که بهبود خلق و مزاج و کاهش اضطراب را به همراه دارد.
  3. تغییر تمرکز ذهنی: ورزش فعالیت بدنی است که ممکن است به شما کمک کند تا تمرکز خود را از مسائل نگرانی و اضطراب به فعالیت بدنی تغییر دهید. این تغییر تمرکز می‌تواند به کاهش اضطراب کمک کند.
  4. افزایش اعتماد به نفس: ورزش و بهبود قدرت بدنی می‌تواند باعث افزایش اعتماد به نفس شود. این اعتماد به نفس می‌تواند در مقابله با اضطراب و ترس‌های روزمره مؤثر باشد
  5. ایجاد تغییرات شیمیایی در مغز: ورزش می‌تواند تغییرات شیمیایی در مغز ایجاد کند که به کاهش اضطراب کمک می‌کند. این تغییرات شامل افزایش سطح سروتونین، نوراپی‌نفرین و دوپامین است که همگی بهبود خلق و مزاج و کاهش اضطراب را به همراه دارند.

قبل از شروع هر برنامه ورزشی، مشاوره پزشکی مناسب را دریافت کنید و با دکتر فیزیولوژیست ورزشی مشورت کنید تا از تأثیرات مثبت ورزش بر روی اضطراب بهره‌برداری کنید.

جهت دریافت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر با ما  در تماس باشید.