بک گراند هدر در صفحات زیر

مقدمه ای بر تعریف بیماری تنفسی

بیماری های مزمن تنفسی (CRDs) راه های هوایی و سایر ساختارهای ریه ها را تحت تاثیر قرار می دهند.  برخی از شایع ترین بیماری های مزمن انسدادی ریه (COPD)، آسم، بیماری های ریوی شغلی و فشار خون ریوی هستند. 

علاوه بر دود تنباکو، سایر عوامل خطر شامل آلودگی هوا، مواد شیمیایی و گرد و غبار شغلی و عفونت های مکرر دستگاه تنفسی تحتانی در دوران کودکی است.  CRD ها قابل درمان نیستند.  با این حال، اشکال مختلف درمانی که به باز کردن مجرای هوا و بهبود تنگی نفس کمک می‌کند، می‌تواند به کنترل علائم و بهبود زندگی روزمره افراد مبتلا به این شرایط کمک کند.

علائم

 شایع ترین بیماری مزمن تنفسی آسم و بیماری انسدادی مزمن ریه (COPD) هستند.  این هر دو راه های هوایی در ریه ها را تحت تاثیر قرار می دهند.

 آسم با حملات مکرر تنگی نفس و خس خس سینه به دلیل تنگی راه هوایی مشخص می شود که شدت و فرکانس آن از فردی به فرد دیگر متفاوت است.  علائم ممکن است چندین بار در روز یا هفته در افراد مبتلا رخ دهد و برای برخی افراد در طول فعالیت بدنی یا در شب بدتر می شود.  آسم شایع ترین بیماری مزمن در بین کودکان است.

 در آسم، انسداد راه هوایی با داروهای استنشاقی برگشت پذیر است.  COPD فقط بزرگسالان را تحت تأثیر قرار می دهد و معمولاً با گذشت زمان بدتر می شود.  شایع ترین علائم COPD تنگی نفس یا نیاز به هوا، تولید خلط و سرفه مزمن است.

 عوامل خطر برای بیماری های مزمن تنفسی شامل استعمال دخانیات (از جمله در معرض دود قرار گرفتن)، آلودگی هوا، آلرژی ها و خطرات شغلی است.  آلودگی هوای بیرون و آلودگی هوای داخل خانه (اغلب در اثر پخت و پز با سوخت جامد ایجاد می شود) نیز از علل شایع هستند.

 آسم و COPD را می توان با کاهش یا اجتناب از قرار گرفتن در معرض این عوامل خطر پیشگیری کرد.

درمان

نه آسم و نه بیماری انسداد مزمن ریه (COPD) قابل درمان نیستند، اما درمان می تواند علائم را کاهش دهد، از وخامت آن جلوگیری کند و زندگی روزمره را بهبود بخشد.

 در طول حملات تنگی نفس ناشی از تنگ شدن راه هوایی، داروهای استنشاقی (گشادکننده‌های برونش) می‌توانند راه‌های هوایی را باز کرده و علائم را تسکین دهند.  در صورت عدم درمان، حملات شدید می تواند منجر به مرگ شود.

 مدیریت مناسب آسم با داروهای کورتیکواستروئیدی استنشاقی می تواند پیشرفت بیماری را کنترل کرده و مرگ و میر را کاهش دهد.  درمان طولانی‌مدت برای افرادی که علائم مداوم دارند لازم است و باید از تماس‌هایی که باعث ایجاد علائم می‌شوند (مانند دود، دود، گرد و غبار، گرده‌های علف و درختان، خز و پر حیوانات) اجتناب شود.

 بیماری انسدادی مزمن ریه با آزمایش اسپیرومتری تایید می شود که میزان و سرعت یک فرد می تواند هوا را از ریه های خود خارج کند.  علائم را می توان از طریق درمان های پزشکی و فیزیکی درمان کرد.  با این حال، با COPD در افرادی که سیگار می کشند، موثرترین درمان موجود، ترک سیگار است.  این می تواند پیشرفت بیماری را کاهش دهد و مرگ و میر ناشی از COPD را کاهش دهد.  در موارد خاص، افراد ممکن است از استفاده از داروهای کورتیکواستروئیدی استنشاقی سود ببرند.

منبع : سایت سازمان بهداشت جهانی

برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با ما در تماس باشید

36650770-1