بک گراند هدر در صفحات زیر

آشنایی با فتق دیسک در قسمت تحتانی کمر

 فتق دیسک وضعیتی است که می تواند در هر نقطه از ستون فقرات رخ دهد، اما اغلب در قسمت پایین کمر رخ می دهد.  گاهی اوقات دیسک برآمده، بیرون زده یا پاره شده نامیده می شود.  این یکی از شایع ترین علل کمردرد و همچنین درد ساق پا یا سیاتیک است.

 بین 60 تا 80 درصد افراد در مقطعی از زندگی خود کمردرد را تجربه می کنند.  برخی از این افراد دچار کمردرد و پا درد ناشی از فتق دیسک خواهند شد.

 اگرچه فتق دیسک می تواند بسیار دردناک باشد، اما بیشتر افراد تنها با چند هفته یا چند ماه درمان غیرجراحی احساس بسیار بهتری دارند.

آناتومی

 ستون فقرات شما از 24 استخوان به نام مهره تشکیل شده است که روی هم قرار گرفته اند.  این استخوان ها به هم متصل می شوند تا کانالی ایجاد کنند که از نخاع محافظت می کند.

 پنج مهره کمر را تشکیل می دهند.  این ناحیه ستون فقرات کمری شما نامیده می شود.

سایر قسمت های ستون فقرات شما عبارتند از:

 نخاع و اعصاب.  این کابل های الکتریکی از طریق کانال نخاعی حرکت می کنند و پیام هایی را بین مغز و ماهیچه ها حمل می کنند.  ریشه های عصبی از طناب نخاعی از طریق سوراخ هایی در مهره ها به نام فورامن منشعب می شوند.

 دیسک های بین مهره ای  در بین مهره های شما دیسک های بین مهره ای انعطاف پذیر قرار دارند.  این دیسک ها مسطح و گرد هستند و حدود نیم اینچ ضخامت دارند.

 دیسک های بین مهره ای هنگام راه رفتن یا دویدن به عنوان ضربه گیر عمل می کنند.  آنها از دو جزء تشکیل شده اند:

 آنولوس فیبروزوس.  این حلقه بیرونی سخت و انعطاف پذیر دیسک است.

 هسته پالپوزوس.  این مرکز نرم و ژله مانند دیسک است.

شرح

 دیسک زمانی شروع به فتق می کند که هسته ژله مانند آن به دلیل ساییدگی یا آسیب ناگهانی به حلقه بیرونی آن فشار می آورد.  این فشار روی حلقه بیرونی ممکن است باعث کمردرد شود.

 در فتق دیسک، مرکز نرم و ژله‌مانند دیسک می‌تواند تمام راه را از طریق حلقه بیرونی فشار دهد. 

 اگر فشار ادامه یابد، هسته ژله مانند ممکن است از طریق حلقه بیرونی دیسک تا انتها فشار داده یا باعث برآمدگی حلقه شود.  این امر به نخاع و ریشه های عصبی مجاور فشار وارد می کند.  این نه تنها فشرده سازی مکانیکی اعصاب است، بلکه مواد دیسک نیز محرک های شیمیایی را آزاد می کند که به التهاب اعصاب کمک می کند.  هنگامی که یک ریشه عصبی تحریک می شود، ممکن است درد، بی حسی و ضعف در یک یا هر دو پا وجود داشته باشد، وضعیتی که سیاتیک نامیده می شود.

گزینه های درمانی برای کمردرد

 تقریباً همه افراد در مقطعی از زندگی خود کمردرد را تجربه خواهند کرد.  این درد می تواند از خفیف تا شدید متفاوت باشد.  می تواند کوتاه مدت یا طولانی مدت باشد.

 درمان کمردرد بر تسکین علائم شما متمرکز است.  در بسیاری از موارد، ترکیبی از درمان ها به شما کمک می کند تا به تمام فعالیت هایی که می خواهید انجام دهید بازگردید.

 جهت بهرمندی از خدمات حرفه ای موسسه تندرستی پردیس برای بهبود مشکلات دیسک کمر و نخاعی خود با ما در تماس باشید.

031-36650770